Publicerad: 2017-10-19

Umeå universitet säger grattis till Skellefteå

NYHET Företaget Northvolt har valt Skellefteå som etableringsort för sin planerade batterifabrik. Umeå universitet stämmer självklart in i kören av gratulanter som har hört av sig till kommunen.

– Från Umeå universitets sida har vi med spänning följt detta ända sedan Skellefteå blev aktuellt som en av lokaliseringsorterna för Northvolts verksamhet. Det här är inte bara ett glatt besked för Skellefteå som kommer att få många nya arbetstillfällen, det är positivt för hela regionen, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet som kontaktade kommunledningen i Skellefteå direkt när beskedet om lokaliseringen blev känd.

Torsdagens besked innebär att företaget Northvolt placerar vad som kan bli Europas största fabrik för produktion av litiumjonbatterier i Skellefteå. Etableringen väntas ge 2 000-2 500 arbetstillfällen och kommer att innebära lokal och regional utveckling inom flera områden.

Ledningen för Umeå universitet kommer att träffa kommunledningen i Skellefteå för att höra vilka behov kommunen står inför och hur universitetet kan stödja den positiva utvecklingen

Redaktör: Mattias Grundström Mitz