Publicerad: 2010-01-29

Umeå universitet serverar medicinsk forskning på Grand Hôtel

NYHET Medicinsk forskning står i fokus när Umeå universitet den 3 februari bjuder in till Kunskapsnoden, ett evenemang i samband med Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm.

Kunskapsnoden, en mötesplats för dialog och samverkan, arrangeras årligen i samband med de väletablerade Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm. Kunskapsnoden 2010 har ett medicinskt tema och ett antal framstående forskare kommer att berätta om intressanta och högaktuella ämnen som influensa, cancer samt hur bilder kan skapas av människans inre.

Västerbottensveckorna på Grand Hôtel genomförs i år för tjugonde gången. Det är trettonde året som Umeå universitet bjuder in till Kunskapsnoden. Kvällen inleds med ett seminarium och avslutas med en Västerbottensbuffé i Spegelsalen.

Bland de inbjudna gästerna finns företrädare för näringsliv, offentlig förvaltning, medier, politik och andra med intresse för kunskap, utveckling, forskning och utbildning.

Program:

Plats: Grand Hôtel, lokal Stockholm
17.00 Fördrink och mingel
17.30 Välkommen, Åsa Bergenheim, prorektor utbildning, Umeå universitet
17.40 Kan det osynliga göras synligt – en resa till kroppens innersta Anders Persson, docent, överläkare och föreståndare för CMIV, Center for Medical Image Science and Visualization, Linköpings universitet
18.00 Influensa – gissel både förr och nu Fredrik Elgh, professor och överläkare, institutionen för klinisk mikrobiologi, Umeå universitet
18.20 Kan man mäta cancer i blodet? Malin Sund, docent och ST-läkare, kirurgisk och perioperativ vetenskap, Umeå universitet
18.40 Framåt med Umeå universitet!
Maria Fällman, professor i molekylärbiologi och prodekanus vid den medicinska fakulteten, Umeå universitet Göran Sandberg, rektor, Umeå universitet

Kontaktperson:Carina Dahlberg, presschefE-post carina.dahlberg@adm.umu.se
Mobil: 070-621 33 68