Publicerad: 2020-03-30

Umeå universitet snabbar på betalningar till privata företag

NYHET Med anledningen av en rekommendation från Riksgälden kommer universitetet att betala leverantörsfakturor till privata företag snabbare än tidigare. De kommer att betalas så snart som möjligt efter godkännande.

Bakgrunden är att Riksgälden under rådande pandemi från och med i dag rekommenderar myndigheterna att betala sina leverantörsfakturor före sista betalningsdag. Inbromsningen i ekonomin till följd av pandemin innebär stora påfrestningar för många företag.

Umeå universitet och övriga myndigheter kan på detta sätt bidra till att företag får in likviditet snabbare. Huvudregeln för myndigheter är annars att betala fakturor först på sista betalningsdagen, som ett led i en god kassahållning för staten. Med detta tillfälliga avsteg från den principen kan myndigheterna bidra till en liten lättnad för företagen under rådande läge.

För mer information, kontakta: