Publicerad: 2013-12-16

Umeå universitet söker ny universitetsdirektör

NYHET Universitetsdirektören är den högsta administrativa chefen vid universitetet. Arbetet bedrivs i gränslandet mellan akademi och politik, och innebär många externa och interna kontakter. Nu söker universitetet en ny person på posten – sista ansökningsdag är den 15 januari 2014.

– Universitetsdirektören kommer att ha en nyckelroll i universitetets förändringsarbete och verksamhetsplanering, och en viktig del kommer att vara att driva och säkerhetsställa utvecklingen av administration och service inom universitetet. Personen vi söker bör därför ha stor erfarenhet av ledarroller på hög nivå i komplexa organisationer och av att leda förändrings- och utvecklingsarbete. Viktiga egenskaper är också att vara strategisk, engagerad, kommunikativ, inspirerande och mycket bra på att skapa kontakter och samarbeta i team, säger rektor Lena Gustafsson.

Som universitetets högsta administrativa chef ingår universitetsdirektören i rektors ledningsgrupp, och ansvarar för myndighetsfrågor och för universitetets hela verksamhetsstöd. Det innebär bland annat att se till att stödprocesserna är effektiva, samordnade och kvalitetssäkrade över hela universitetet. Rollen som universitetsdirektör innebär även många kontakter, både internt inom universitetet och externt med regeringskansli, departement, myndigheter och organisationer.

Sedan den 1 augusti 2013 är Per Ragnarsson t.f. universitetsdirektör vid Umeå universitet. Då lämnade tidigare universitetsdirektören Lars Lustig sin tjänst för att istället bli länsråd för Västerbotten.

Läs mer i jobbannonsen

Redaktör: Camilla Bergvall