Publicerad: 2023-09-08

Umeå universitet står bakom The Sunflower Declaration

NYHET The Sunflower Declaration är ett initiativ från Nobels fredspristagare 2022 — Viasna (på uppdrag av Ales Bialiatski), Memorial och Center for Civil Liberties — och är till för att skydda människorättskämpar som riskerar sina liv. Umeå universitet har beslutat att skriva under och stå bakom deklarationen.

– Vi tycker att deklarationen har ett lovvärt syfte och är i linje med universitetets ambition att vara delaktig i försvaret av demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Dessutom är det seriösa och viktiga organisationer, med nobels Belarusiska fredspristagare 2022 i spetsen, som står bakom The Sunflower Declaration, vilket gjorde att Umeå universitet är en av de institutioner som har valt att skriva under deklarationen, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Deklarationen betonar vikten av civilsamhällets och individers roll i att försvara demokrati och mänskliga rättigheter. Deklarationen läggs fram den 31 augusti vid Nobel Peace Conference 2023 ”Human Rights Heroes” i Oslo.

För universitet som undertecknar deklarationen innebär det att de åtar sig att skapa ”shelter study spaces” där människorättskämpar kan fortsätta sitt arbete säkert och bearbeta sina erfarenheter och återhämta sig fysiskt och psykiskt.

Läs mer om The Sunflower Declaration här. (nobelpeacecenter.org)

Svenska lärosäten som skrivit på The Sunflower Declaration

Linköping universitet, Sverige