Publicerad: 2015-12-09

Umeå universitet stärker samarbetet med Volvokoncernens hyttfabrik i Umeå

NYHET Umeå universitet tecknar ett strategiskt partnerskap med Volvokoncernens hyttfabrik i Umeå. Avtalet innebär ett fördjupat och breddat samarbete mellan parterna inom områden som forskning, utbildning och innovation.

– Vi är mycket glada över det nya avtalet! Vårt utökade samarbete kommer att stärka och utveckla båda parterna, och bidra till regionens utveckling, säger Agneta Marell, vicerektor för samverkan och innovation vid Umeå universitet.

Volvokoncernens hyttfabrik i Umeå är en av Norrlands största verkstadsindustrier med cirka 1 500 anställda. Hyttfabriken tillhör en av världens modernaste produktionsanläggningar och fungerar som en introduktionsfabrik för nya tekniker och material inom pressning, hyttmontering och ytbehandling. Universitetets nya strategiska partnerskap med företaget öppnar upp för samverkan och kunskapsutbyte inom samtliga av universitetets forsknings- och utbildningsområden, men gynnar även innovation och kompetensförsörjning.

– Vi strävar efter ett kontinuerligt och långsiktigt kompetensutbyte med såväl interna som externa parter.  Ett utbyte som vässar våra kompetenser ytterligare, säger Mona Edström Frohm, platschef på Volvokoncernens hyttfabrik i Umeå. Samverkan med framstående lokala partners är i detta perspektiv viktigt och främjar Volvo och regionens utveckling, så vi är mycket nöjda över att detta avtal nu är på plats.

Arbetet med att identifiera och hitta former för samarbetet har pågått en längre tid, enligt Agneta Marell, och det nya partnerskapet är därför väl genomarbetat och karaktäriseras av både bredd och djup. Avtalet täcker in många olika former och aktiviteter för samverkan, exempelvis examensarbeten, praktikplatser, gemensamma forskningsprojekt och ansökningar, seminarier och workshops.

Pressbilder

Läs också:

Sju miljoner till forskningsprojekt i samarbete med AB Volvo och Volvo Cars

För mer information, kontakta:

Agneta Marell,vicerektor för samverkan och innovation, Umeå universitet090-786 69 66, 070-207 20 02
agneta.marell@umu.se

Mona Edström FrohmPlatschef, Volvo Group Trucks Operations, Umeå090-8627480, 072-8627480
mona.edstrom.frohm@volvo.com

Redaktör: Camilla Bergvall