Publicerad: 2017-06-09

Umeå universitet tappar i rankning

NYHET I QS World University Rankings 2018 försämrar Umeå universitets sin placering med 44 platser, från plats 294 förra året till plats 338 i år. Det är den sämsta placeringen för Umeå universitet i denna rankning sedan starten 2005.

– Rent allmänt ska man inte övertolka uppgångar och nedgångar i rangordning ett enskilt år, eftersom det inte behöver säga något om faktiska förändringar. Man ska också komma ihåg att de flesta lärosäten i Sverige och utomlands inte ens kvalar in på rankinglistorna. Men årets resultat är förstås inget att glädjas över, säger Anders Steinwall,

Rankinglistan toppas i vanlig ordning av amerikanska och brittiska universitet: MIT, Stanford och Harvard på topp-tre, Caltech på fjärde plats och som första europeiska universitet kommer Camebridge på plats fem. Bland de 20 högst rankade finns fem universitet som inte är amerikanska eller brittiska: två från Schweiz (ETH Zurich på plats 10, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne på plats 12), och två från Singapore (Nanyang Technological University på plats 11 och National University of Singapore på plats 15), samt Australian National University på plats 20.

Bästa nordiska lärosäte är Köpenhamns universitet på plats 73, tätt följt av bästa svenska lärosäte, Lunds universitet, på plats 78.

Umeå universitet är ett av totalt tio svenska universitet som finns med bland de i år 980 lärosätena på QS rankinglista. Umeå universitet placerar sig, liksom de senaste två åren, sist bland de svenska lärosätena i rankingen; fram till och med 2014 låg Umeå universitet före Linköpings universitet.

– Även om vi inte kan dra särskilt detaljerade slutsatser av resultatet i rankningen, underlaget är helt enkelt för osäkert, är ju målet för Umeå universitet att nå en allt högre kvalitet och öka både citeringsgrad och renommé. Det kommer i så fall att leda till högre placeringar i framtida rankingar, men det är kvalitetsutvecklingen som är målet och inte rankingplaceringarna, säger Anders Steinwall.

För mer information, kontakta gärna:

Anders SteinvallTelefon: 090-786 69 49
E-post: anders.steinvall@umu.se