Publicerad: 2005-03-21

Umeå universitet tar nya grepp för att locka studenter till IT-utbildningar

NYHET För första gången sker rekryteringen av studenter där unga människor befinner sig; på nätet och i bloggen. I text, bild, filmsnuttar och musik delar unga människor med sig av sina tankar, värderingar, drömmar och framtidsplaner.

Att blogga har de senaste åren blivit oerhört populärt, många sitter timmar framför datorn.
– Datorn är en naturlig del av unga människors liv och bloggen är en hemarena. Därför var det naturligt att skapa ett forum där studenterna själva får visa vad det innebär att studera vid Umeå universitets IT-utbildningar, säger Mikael Söderström, Institutionen för informatik.

Det är institutionerna för informatik, tillämpad fysik och elektronik samt datavetenskap som står bakom bloggen ”VadSkaDuBli”. Den kommer att leva fram till sista ansökningsdag den 15 april.

Här finns lättillgänglig information om de olika IT-utbildningarna, men huvuddelen är en blogg där varje dag ”ägs” av en student som är fri att fylla dagen med sitt innehåll. Studenten är också redaktör för texter, bilder och filmsnuttar som besökare skickar in, vilket gör studenterna delaktiga i rekryteringen på ett helt nytt sätt.
– Detta är ljusår från vårt traditionella rekryteringsarbete med utbildningsdagar, broschyrer, reklamfilmer och annonser. Vi måste ha modet att tänka i nya banor, vi vill vara delaktiga på lika villkor i ungdomars vardag för att skapa ett intresse, konstaterar Håkan Gulliksson, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

Intresset för IT-utbildningar har varit svagt sedan IT-bubblan sprack. Men marknaden är återhämtad, IT-bolagens aktier stärks och IT-företagens VD Ylva Hambraeus Björling tror på 10 000 nyanställningar – bara i år! (Dagens Industri 15/3 2005)

Umeå universitets IT-utbildningar skattas generellt sett högt av Högskoleverket. Informatikutbildningen är en av landets två bästa och studenter i datavetenskap har under flera år varit svenska mästare och världsmästare i programmering.
– Vi har förnämliga utbildningar. Nu hoppas vi att en tillgänglig, öppen och ärlig blogg kan fungera som en helt ny inkörspost till högre studier inom IT-området, säger Jerry Eriksson, Institutionen för datavetenskap och Mikael Söderström, Institutionen för informatik.

Bloggen finns på: www.vadskadubli.info.umu.se

Vill du veta mer om tanken bakom satsningen, kontakta någon av följande:

Mikael Söderström, Institutionen för informatik, tel 070-239 67 50, micke@informatik.umu.se

Håkan Gulliksson, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, tel 070-290 03 22, hakan.gulliksson@tfe.umu.se

Jerry Eriksson, Institutionen för datavetenskap, tel 070-305 12 36, jerry@cs.umu.se

Vill du höra vad en student tycker, kontakta:

Ali Saghai, informatikstudent, tel 073-674 24 31, svph0318@informatik.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg