Publicerad: 2009-02-02

Umeå universitet uppmärksammar märkesåret på Grand Hôtel

NYHET Märkesåret 1809 och universitetets lovande forskare står i fokus när Umeå universitet bjuder in till Kunskapsnoden, ett evenemang i samband med Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm.

Temat för årets nod som äger rum den 4 februari, är ”gemensam historia – gemensam framtid”. Märkesåret är ett regeringsprojekt som uppmärksammar att det är 200 år sedan Sverige och Finland blev två länder.

– Det är tolfte året som vi arrangerar Kunskapsnoden. För oss är det ett utmärkt sätt att skapa och vidareutveckla våra relationer med näringsliv och forskningsaktörer. Det är också en möjlighet för oss att presentera våra nya satsningar och våra duktiga forskare, säger Umeå universitets rektor, Göran Sandberg.

I december delade Umeå universitet ut ett karriärbidrag på två miljoner kronor vardera till 70 av universitetets mest lovande forskare.

– De är Umeå universitets framtid, därför gör vi en satsning som saknar motstycke i Sverige, konstaterar rektor Göran Sandberg.

Karriärbidraget, Young Researcher Award, har kunnat sökas av dem som är unga i sin akademiska karriär – de som har tagit doktorsexamen för ungefär två till tio år sedan – och som är anställda vid Umeå universitet. Satsningen är unik i Sverige. Forskarna har valts ut efter en extern sakkunnigbedömning.

– Vi hade tänkt dela ut 30 bidrag men de externa bedömarna tyckte att nivån var så hög att vi beslutade oss för att öka antalet bidrag till 70, berättar Sandberg.

Ett 20–tal av de 70 forskare som tilldelats karriärbidrag kommer att presenteras och finnas på plats under Kunskapsnoden

Kunskapsnoden inleds med ett seminarium och avslutas med en Västerbottensbuffé. Bland de inbjudna gästerna finns företrädare för näringsliv, offentlig förvaltning, medier, politik och andra med intresse för kunskap, utveckling, forskning och utbildning.

Program i lokal Stockholm, Grand Hôtel:
17.50 Kunskapsnoden inleds av Per Unckel, landshövding Stockholms län: Märkesåret 1809 - historisk plattform för framtida samverkan

18.20 Martin Hårdstedt, lektor, institutionen för idé- och samhällsstudier: När riket sprängdes - att förklara och förstå Finska vinterkriget 1808-1809

18.40 Malin Eklund Wimelius, lektor statsvetenskapliga institutionen: Krig och fred - då och nu

19.00 Göran Sandberg, rektor: Framåt med Umeå universitet!

Västerbottensbuffé Kl 19.30-22.00, i Spegelsalen

Läs mer om karriärbidraget på:

Redaktör: Carina Dahlberg