Publicerad: 2023-03-13

Umeå universitet utökar sitt utbildningsutbud i kriminologi

NYHET För att möta en stor efterfrågan, både från studenter och omgivande samhälle, satsar universitetet nu på ännu fler kurser i kriminologi.

Text: Elin Andersson

Det finns ett stort intresse för att läsa kriminologi på universitetsnivå, men vid Umeå universitet har man hittills enbart kunnat läsa enstaka kurser i ämnet. Det blir det nu ändring på när universitetet, från hösten 2023, inför ämnet som ett huvudområde.

– Kriminologi är ett ämne vars relevans i samhället har ökat stort under de senaste åren och vi bedömer att kriminologisk kompetens kommer att efterfrågas från allt fler håll. Studenter som läst de kurser vi har haft sedan tidigare efterfrågar ofta möjligheten att kunna ta ut en kandidatexamen. Därför känns det extra roligt att vi nu kan utöka vårt utbud inom ämnet för att möta både samhällets behov och många studenters önskemål om en kandidatexamen i kriminologi, säger Daniel Larsson, docent i sociologi och studierektor vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet.

Studenter vid Umeå universitet kommer att kunna läsa kriminologi i totalt ett och ett halvt år och därefter ta ut en kandidatexamen.

– Kriminologi är ett tvärvetenskapligt ämne, och vid Umeå universitet har vi alla lärarkompetenser som krävs. Vi har också specialkompetenser inom till exempel våld i nära relationer, genus och brott, brottsofferfrågor, kriminella nätverk och kriminell organisering, brottsförebyggande arbete, ekonomisk brottslighet och media och brott. Utöver möjligheten att träffa lärare som är verksamma i dessa dagsaktuella forskningsfält kommer studenter som läser dessa kurser att få såväl kvalitativa som kvantitativa verktyg för att kunna undersöka kriminologiska frågor, säger Hernan Mondani, docent i sociologi med inriktning mot kriminologi, Umeå universitet.

Umeå universitet har också ett väl utbyggt nätverk utanför akademin, och hoppas kunna ta in gästlärare från exempelvis Polisen, Kriminalvården, Länsstyrelsen, Brottsoffermyndigheten, Umebrå och Kvinnojouren.

Läs mer om kurserna i kriminologi via länkarna nedan

Daniel Larsson