Publicerad: 2012-11-16

Umeå universitet vinnare på Publishinggalan

NYHET Umeå universitets personaltidning Aktum vann Svenska Publishing-priset 2012. Dessutom fick magasinet Tänk och utbildningskatalogen Utbildning 2012-2013 hedrande andraplaceringar i sina kategorier.

– Det är fantastiskt roligt med denna utmärkelse! Inte minst roligt med tanke hur viktigt ett kvalificerat kommunikationsarbete är idag för vilken verksamhet som helst, säger Umeå universitets rektor Lena Gustafsson.

Tidningen Aktum har funnits sedan 1999. I fjol gjordes den grafiska formen och i viss mån innehållet om i samarbete med byråerna Tidningskompaniet och Intellecta Corporate, och det är "nya" Aktum som nu belönas efter granskning av en välrenommerad jury.

– Det viktigaste för oss som arbetar med Aktum är förstås att våra läsare gillar tidningen, men visst är det fantastiskt kul att få ett sådant här fint pris. Jag känner mig stolt och jätteglad över att vårt arbete uppmärksammas på det här sättet. Vi försöker hålla god kvalitet på innehåll, text, foto, form, illustrationer, repro och tryck – det är väl därför vi får det här priset, säger Aktums redaktör Anette Olofsson.

Umeå universitet var även nominerade till Publishing-priset med magasinet Tänk och med utbildningskatalogen Utbildning 2012–2013. Båda publikationerna fick hedrande andraplaceringar i sina kategorier.

Fler vinnare från Umeå

Andra bidrag från Umeå som belönades på galan var tidskriften Hemslöjd, som vann klassen för facktidningar, och Norra Skogsägarna, som belönades för bästa dekorlösning på sina flisbilar, som tagits fram i samarbete med NRA Skyltfixarna i Umeå.

Aktum: aktum.umu.se
Tänk: www.umu.se/forskning/popularvetenskap/tank