Publicerad: 2023-07-12

Umeå universitet visar rekordsiffror i antal antagna

NYHET Umeå universitets antagningssiffror för hösten 2023 visar en ökning på 5,4 procent, vilket är något över rikssnittet på 3,6 procent. Totalt är 33 334 antagna till höstens utbildningar vid Umeå universitet vilket till och med är fler än under rekordåren under pandemin.

Text: Jakob Mjöbring

– Det är glädjande att söktrycket åter är högt och att universitetet har fler antagna än vi har haft någon gång tidigare. Det visar att högre utbildning värdesätts högt, vilket känns väldigt bra, inte minst efter flera omdiskuterade politiska beslut och uttalanden under våren som direkt har påverkat verksamheten vid landets alla lärosäten negativt, säger Cathrine Norberg, vicerektor med särskilt ansvar för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet.

Psykolog och läkare fortsatt populärast

Störst söktryck sett till antal sökande och antal antagna är det på Psykologprogrammet följt av Läkarprogrammet vilket är i linje med hur det brukar se ut. Men även det nya decentraliserade Sjuksköterskeprogrammet med bas i Skellefteå har bra söktryck, vilket visar på behovet av anpassade utbildningar för den samhällsomvandling som pågår i norra Sverige.

Sett till antal nya studenter som kommit in kommer flest att läsa Tekniskt-naturvetenskapligt basår, Civilekonomprogrammet, Juristprogrammet, Läkarprogrammet och Socionomprogrammet. Antalet antagna till kurser ökar jämfört med tidigare år och är i år 27 412, vilket är rekordmånga. De populäraste kurserna är Att leda och driva projekt samt Ledarskap och ledarskapsutveckling.

– Vi ser att allt fler söker universitetets kurser för att sätta ihop en egen utbildning eller vidareutbilda och höja sin egen kompetens, vilket förstås är väldigt bra och till stor nytta för hela samhället. Tittar vi på universitetets program är där något färre antagna än under rekordåren under pandemin, men det är ändå en ökning jämfört med åren före pandemin. Det känns sammantaget väldigt glädjande att vi får skicka ut hela 33 334 antagningsbesked till alla som vill komma och studera vid Umeå universitet i höst. Det visar att våra utbildningar håller hög kvalitet och är attraktiva, säger Cathrine Norberg, vicerektor vid Umeå universitet.