Publicerad: 2006-11-13

Umeå universitetets GIS-studenter sätter Lycksele på kartan

NYHET Internationella GIS-dagen den 15 november kommer att uppmärksammas rejält i Västerbotten tack vare studenternas initiativ. GIS står för geografiska informationssystem. Det är en ung vetenskap som expanderar kraftigt, nya tillämpningsområden upptäcks fortlöpande.

– Det är fantastiskt att Lycksele har blivit ett nav för GIS och GIS-utvecklingen” säger Lilly Bäcklund, kommunalråd i Lycksele. Från att från början ha varit ett hjälpmedel för lantmäteri får GIS ständigt nya tillämpningsområden. Digitala kartor inom mobiltelefoni, GPS, vägbyggnad och underhåll, skogsbruk, gruvindustri, logistik och turism är några exempel. GIS kan använda olika slags databaser och kombineras med mobiltelefoni, GPS, handdatorer och web-publicering, vilket gör det möjligt för alla branscher att använda teknologin.

Ett stort antal Lyckseleföretag kommer under dagen att informera om och demonstrera sin GIS-verksamhet. Det är GIS-ingenjörsstudenterna vid Umeå universitet i Lycksele som planerat aktiviteterna Umeå universitet ger sedan sex år tillbaka en högskoleingenjörsutbildningen inom GIS förlagd till Lycksele. De ingenjörer som hittills utexaminerats har fått jobb i närregionen. – När vi presenterade idén om en internationell GIS-dag i Lycksele blev alla ortens GIS-aktörer entusiastiska. Det blev en mycket stor uppslutning! säger Elenor Wallner, GIS-student vid Umeå universitets filial i Lycksele.

John-Erik Haraldsson, grundare av GIS-företaget Cartesia, numera verksam inom IGIS instämmer.
– Vi har valt GIS-studenternas arrangemang för att premiärvisa vår nya programvara, GeografIKS, här i Västerbotten.

Program:

11.00 – 13.00 Tannbergsskolan, Lycksele Medverkande: Lantmäteriet, Skogsstyrelsen, IGIS och John-Erik Haraldsson, SCA, Holmen Skog, Skellefteå Kraft, Cartesia, Lappland Goldminers, Umeå universitet och Lycksele kommun.

14.00 – 16.00 Kommunhuset, Lycksele

14.30 Kommunalråd Lilly Bäcklund talar om vikten av GIS för en inlandskommun. Övriga medverkande: se ovan

GIS-dagen syftar till att sprida information och kunskap om geografi och geografiska informationssystem (GIS) till allmänheten. GIS-dagen startades 1987 av National Geographic Society i USA och drivs i dag som ett samarbete med bland annat världens ledande GIS-företag ESRI och ett flertal andra leverantörer av GIS-teknik. GIS-dagen har hållits i Sverige vid några tillfällen tidigare. Umeå universitet utbildar GIS-ingenjörer i Lycksele och i Örnsköldsvik.

Läs mer om utbildningen på:

www.teknat.umu.se/UmTH/utbildningsinfo/gis/index.html

Kontakt:

Anna Norberg, regionchef Umeå universitet i Lycksele Tel: 0950-16272 Mobil: 070-211 74 75 Fax: 0950-16277
E-post: anna.norberg@adm.umu.se

GIS-ingenjörsstudenternas kontaktperson: Elenor Wallner