Publicerad: 2007-10-08

Umeå universitets årshögtid 2007

NYHET Vid årshögtidens ceremoni lördagen den 20 oktober promoveras 8 hedersdoktorer, 25 professorer installeras och 17 pristagare prisas. Bland årets hedersdoktorer märks bland andra gallerist Stefan Andersson, f.d. tandteknikern och jazzmusiker Rudolf Lindberg samt Sune Rosell, vd, för bioteknikföretaget Innate Pharmaceuticals AB.

Årshögtiden är inte bara en högtid för inbjudna utan också en kunskapsfest för alla vetgiriga. Inför ceremonin presenterar hedersdoktorerna, professorerna och pristagarna tillsammans 50 populärvetenskapliga föreläsningar som alla är välkomna att lyssna på.

Hedersdoktorernas och pristagarnas föreläsningar börjar torsdag den 18 oktober klockan 18.30 och fortsätter under fredag från klockan 13.00.

Exempel på ämnen och rubriker:

Den stora epidemin. Om hjärt- och kärlsjukdomarnas uppgång och fall i övre Norrland, generaldirektör, professor och pristagare Kjell Asplund.

Försämras verkligen minnet när man blir äldre? Hedersdoktor och professor Lars- Göran Nilsson berättar om resultat från Betula-studien.

Levnadsbanor bland kvinnliga brottslingar i 1800-talets Sundsvallsregion, Lotta Vikström, filosofie doktor.

Från spel till gallerierna, med gallerist och hedersdoktor Stefan Anderson.

Med start klockan 9.00 på lördag morgon föreläser de nya professorerna:

Den dåliga damfotbollsspelaren, Jonny Hjelm professor i historia.

Norr- och Västerbottningars hälsa i ett 20-årsperspektiv, Birgitta Stegmayr, professor i kardiovaskulär epidemiologi.

Nöjd eller missnöjd med kommunen? Ett medborgarperspektiv, Anders Lidström professor i statsvetenskap.

Små stjärnor som faller, Asta Pellinen-Wannberg professor i fysik.

Ceremonin i Aula Nordica startar klockan 17.00 och beräknas vara färdig vid 19-tiden. I direkt anslutning följer en bankett för inbjudna gäster i restaurang Universum.

Fredag den 19 hålls en förövning inför ceremonin i Aula Nordica klockan 09.30–11.30. Festföremålen kommer att delta med doktorshattar och kransar. Media är välkomna att närvara.

Nytt för i år är att festföremålen erbjuds att gå med i en virtuell mötesplats på Facebook där de får en möjlighet att träffas redan innan årshögtiden.

Kontaktperson: Gunvor Larsson, ceremonimästare, Umeå universitet Tel: 090-786 77 76 Mobil: 070-593 70 89
E-post: gunvor.larsson@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg