Publicerad: 2009-10-13

Umeå universitets första rektor död

NYHET Lars-Gunnar Larsson var Umeå universitets första rektor. Han tillträdde 1964, året innan universitet invigdes, och var rektor fram till 1969. Trots att han lämnade rektorskapet för 40 år sedan var han in i det sista engagerad i universitetstes utveckling. Lars-Gunnar Larsson blev 90 år.

Lars-Gunnar Larsson avled natten mot tisdag den 13 oktober.

– Han var en av pionjärerna som byggde upp Umeå universitet, Sveriges femte universitet. Både universitetet och Umeå som stad har mycket att tacka honom för. Fortfarande vid 90-års ålder var han djup engagerad i universitetets utveckling, säger Umeå universitets rektor Göran Sandberg.

Lars-Gunnar Larsson föddes 1919 i Katrineholm. Han tjänstgjorde vid Radiumhemmet, Karolinska sjukhuset under åren 1946-1959. Han blev medicine licentiat 1946, disputerade 1955 och blev docent i radioterapi 1956 vid Karolinska institutet.

1959 kom han till Umeå och tjänstgjorde som professor i radioterapi med tumördiagnostik och som överläkare vid regionsjukhusets radioterapeutiska klinik, numera onkologiska kliniken, fram till 1976. Åren 1976-1985 var han klinikchef för onkologiskt centrum i Umeå.

Hans forskning låg framför allt inom områdena klinisk onkologi, nuklearmedicin och cancer epidemiologi.

Lars Gunnar Larsson har haft stor betydelse för Umeå universitets utveckling.Han var ordförande i medicinska högskolans lärarkollegium 1962-1964, ledamot av statliga kommittén som planerade matematisk-naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig utbildning och forskning vid Umeå universitet samt ordförande för den kommitté vid universitetet som planerade humanistisk utbildning och forskning.
1969 utsågs han till filosofie hedersdoktor av den filosofiska fakulteten.

Under Lars-Gunnar Larsson tid som rektor uppfördes byggnader för matematik-naturvetenskap, samhällsvetenskap, prekliniskt medicinska ämnen, universitetsbibliotek, universitetsförvaltning, datacentral och Universum. Han var också strakt engagerad i uppbyggnaden av den onkologiska kliniken och onkologiskt centrum.

Redaktör: Carina Dahlberg