Publicerad: 2009-04-16

Umeå universitets rektor blir ny verkställande ledamot i Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse

NYHET Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, KAW, har till ny verkställande ledamot utsett professor Göran Sandberg.

Göran Sandberg kommer att tillträda som verkställande ledamot under andra halvan av 2010 och efterträder då professor Erna Möller som sedan tidigare aviserat att hon vill träda tillbaka under år 2010 då hon fyller 70 år.

– Under min rektorsperiod har bland andra flera svenska och utländska universitet försökt få mig att byta jobb. Svaret har dock varit enkelt, jag är inte intresserad för jag är redan rektor i Umeå. Det enda erbjudande som jag varit intresserad av är detta. Wallenbergstiftelsen är en av landets största finansiärer av forskning och att bidra till denna organisation innebär att jag kommer att ges stora möjligheter att delta i den framtida forskningsutvecklingen i Sverige. Dessutom avser jag att jobba en del av min tid med egen forskning som jag självfallet kommer att placera vid Umeå universitet, säger Göran Sandberg.

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse är Sveriges största privata forskningsfinansiär och har de senaste fem åren delat ut mer än 4,5 miljarder kronor till främjande för svensk forskning och svenska forskare.

Göran Sandberg tillträdde som rektor i juli 2005, hans förordnade går ut i juni 2011. Att han inte sitter kvar en period till är inte någon större överraskning.

– Jag berättade när jag rekryterades att jag avsåg att sitta en period och inget mer. Detta eftersom jag har haft som ambition att fortsätta forska. Dessutom har jag hela tiden varit övertyga om att det är bra för universitet att byta rektor med jämna mellanrum.

Under Göran Sandbergs tid som rektor har flera stora utvecklingsprojekt genomförts vid universitetet.

– Jag kommer inte att slå av på utvecklingstakten utan att jobba in i det sista för att stärka universitetet. Målet är att vi ska bli ett av landets absolut främsta forsknings- och utbildningsuniversitet, slår Sandberg fast.

Läs mer om Göran Sandberg, hans forskning och CV:

Pressbilder finns på:

För ytterligare information kontakta: Birgitta Johansson-Hedberg, ordförande Umeå universitets styrelse
Mobil: 070-218 02 83

Göran Sandberg, Umeå universitets rektor