Publicerad: 2010-01-22

Umeå universitets växelpersonal i SM-toppen

NYHET Umeå universitet teleservice kom på delad andra plats när SM i telefoni och kundservice avgjordes på Berns Salonger i Stockholm. Telefonisten Fredrik Andrén tilldelades dessutom utmärkelsen ”Mr first impression”.

Umeå universitet teleservice kom på delad andra plats i klassen växlar mellan 3 000-4 500 anknytningar.

– Vi är jättestolta över att ha medarbetare med sådana kvalitéer. Att vi kommer på andra plats första gången som vi ställer upp i tävlingen är en framgång men nästa gång vill vi vinna, säger Arne Vedefors, telechef vid Umeå universitet.

Tävlingen handlar om vilket företag eller organisation som har bäst kundservice. För att ta reda på det ringer tävlingsledningen 200 samtal till de nominerade.

– Tävlingsledningen bedömer hur lång tid det tar innan telefonisten svarar, om telefonisten svarar korrekt, allmän attityd, bemötande, engagemang, vidarekoppling och upplevelse efter koppling. Redan att bli nominerad till finalen var en vinst. Men framför allt är det roligt att få ett kvitto på att de som ringer Umeå universitet får bra service, säger Vedefors.

En manlig och en kvinnlig telefonistutmärkelse delades också ut under kvällen. Fredrik Andrén vid Umeå universitet fick utmärkelsen ” Mr first impression”.

Motiveringen lyder: ”för att han med sin finess och ackuratess besvarar inkommande samtal. Hans generösa och välkomnande attityd sätter den inringande i fokus, att ge god service är något som denne telefonist briljerar med.

– Det är givetvis väldigt roligt. Men egentligen ser jag det som ett pris till oss alla sju telefonister som jobbar i universitetsväxeln, säger Fredrik Andrén.

Den 21 januari 2010 utnämndes för artonde gången vinnarna i
 SM i telefoni och kundservice. 36 företag i 12 klasser var nominerade till pris för Sveriges bästa kundservice.

Mer information om tävlingenPressbilder

Kontaktperson: Fredrik Andrén, telefonist Umeå universitet