Publicerad: 2014-01-27

Umeåadjunkt prisad för sin musik

NYHET Det är tonsättaren och universitetsadjunkten Anders Lind, institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, som tilldelats det internationella musikpriset Silver Snowflake.

Priset delas årligen ut vid kulturfestivalen Sarajevo Winter Festival (Sarajevska zima) till utvalda konstnärer, musiker och dansare som presenterats på festivalen.

Lind får priset för verket 4XLIND, vilket han framförde under Sarajevofestivalen i början av mars 2013. Verket 4XLIND, där Anders Lind klonar sig själv till en pianokvartett uruppfördes på Norrlandsoperan 2012 och har förutom i Sarajevo också framförts i Piteå på Studio acusticum.

I kategorin musik tilldelas även priset till: Marcelo Bratke and Mariannita Luzzati (Brazil) och solister vid National Opera Sarajevo (Bosnia and Herzegovina), och The Hungarian Opera of Cluj (Romania).

Se videoklipp av 4XLINDyoutube.com

Anders Lind har även tidigare uppmärksammats på umu.se för sina olika musikaliska projekt, t ex Voices of Umeå, som kommer att få sin final med uruppförande under kulturhuvudstadsåret 2014.

Läs tidigare artiklar om Anders Lind på umu.se

Redaktör: Per Melander