Publicerad: 2011-05-18

Umeåalumn nominerad som årets entreprenör i Västerbotten

NYHET Att ge är att få. Med det mottot visar tidigare ekonomistudenten och svenska mästaren i socialt entreprenörskap Akrem Abdu att det med små medel går att kombinera ekonomi och socialt ansvarstagande.

Redan 2007 var han projektledare för den grupp studenter på Handelshögskolan som blev svenska mästare i socialt entreprenörskap i en tävling anordnad av SIFE (Students In Free Enterprise).
Handelshögskolan vid Umeå universitet vinnare av "SM i socialt entreprenörskap"

Världsmästerskap

Samma höst representerade de nio Umeåstudenterna Sverige i VM i socialt entreprenörskap i New York, och slutade på tredje plats i tävlingen, som hade 2 300 deltagare från 50 nationer.
Handelshögskolan i Umeå framgångsrika i VM

Fler tävlingar

Året därpå kom Akreb Abdu och Erik Johansson, båda studenter vid Handelshögskolan, på andra plats i den svenska studenttävlinge Shanghai Challenge.
Handelshögskolans studenter tvåa i Shanghai Challenge

Bokhandel för studenter

Akrem Abdu har också dragit igång en bokhandel för begagnad kurslitteratur i Lindellhallen på Umeå universitet, och är engagerad i mottagandet av ensamkommande flyktingbarn.

Läs mer om tävlingen och rösta – senast vecka 21 – på
www.norrmejerier.se/stipendiet/vasterbotten

Vinnarna presenteras under vecka 22–23.

Redaktör: Michael Nordvall