Publicerad: 2009-03-27

Umeåalumner Sveriges bästa bloggare

NYHET Umeå universitets alumner står bakom två av de mest framgångsrika bloggarna i Sverige, inredningsbloggen Husmusen och bokbloggen Bokhora. Med pompa och ståt tilldelades de den 2 februari Aftonbladets pris ”Stora bloggpriset”.

Frida Berglund.

Svenska folket har fått rösta på vilken av sina favoritbloggar de vill ska vinna Stora bloggpriset inom olika kategorier. På en stor gala på Nalen i Stockholm vann inredningsbloggen Husmusen i kategorin ”livsstil” och bokbloggen Bokhora i kategorin ”nöje och kultur”.

45 000 besökare

Frida Berglund har läst civilekonomprogrammet vid Umeå universitet och står bakom Husmusen: – Det är roligt att det är vanliga människor som har fått rösta fram vinnarna till det här priset, inte någon expertjury. Jag har haft min blogg sen 2005, och många läsare har följt mig länge. Jag tror att det är därför de valde att rösta fram mig som vinnare.
Ungefär 45 000 personer i veckan går in på Frida Berglunds blogg för att ta del av hennes inredningstips.

Datavetenskap ger läsglädje

Jessica Björkäng, med en magisterexamen i datavetenskap från Umeå universitet, är en av de fem skribenter som delar med sig av boktips, författarintervjuer och svarar på bokfrågor på bloggen Bokhora.
– Vi vill sprida läsglädje med vår blogg. Vi vill också göra läsning till en social sysselsättning, därför anordnar vi olika aktiviteter kring läsandet som bloggens besökare kan anmäla sig till. Hittills har vi bland annat haft läsesalonger och bokkollon.

Jessicas utbildning i datavetenskap har haft stor betydelse för Bokhoras tillblivelse:
– Jag jobbar idag som IT-konsult med en egen firma, och hjälper mina kunder med olika tekniska lösningar till deras bloggar. Därför blev det naturligt så att jag sköter den tekniska utvecklingen av Bokhora själv, berättar Jessica.

Visade inredningsintresset via bloggen

Frida startade sin blogg när hon fortfarande var student på Umeå universitet. Hon ville skriva sitt examensarbete hos Ikea, och för att utmärka sig bland alla andra högt kvalificerade ansökande visade hon upp sitt inredningsintresse på bloggen. Det fungerade, och Frida fick skriva sitt examensarbete om internationell marknadsföring hos Ikea i Shanghai.
– Jag minns min studietid i Umeå som den bästa tiden hittills i livet! Utbildningen gav många möjligheter, inte bara kunskapsmässigt utan också därför att jag träffade så många människor under tiden. Eftersom studenter från olika utbildningar samlas på campus är det lätt att knyta kontakter. I mitt arbetsliv har jag haft stor användning av alla människor med olika kompetenser jag har lärt känna när jag gick på universitetet, säger Frida.

Oväntat intresse för bokbloggen

För Jessica började arbetet med Bokhora mer som en rolig grej, vänner emellan.
– Vi är fem personer som står bakom Bokhora, och vi lärde känna varandra för ungefär två och ett halvt år sedan via olika bloggar. Vi upptäckte att vi alla läste mycket och att vi tyckte om att diskutera böcker, därför startade vi en bokblogg. Från början hade vi inte tänkt att några andra skulle vara intresserade av vad vi skrev. Men, det tog inte många veckor innan fler och fler började läsa vår blogg. På den här tiden fanns det inte jättemånga bokbloggar, till skillnad från idag då antalet bokbloggar formligen har exploderat. Snart började media uppmärksamma oss, och förlag började skicka oss recensionsexemplar av böcker och sen har bloggen bara växt. Idag har vi ungefär 15 000 unika besökare i veckan.

Jessica, som ursprungligen kommer ifrån Arvika, är nöjd med sin utbildning vid Umeå universitet.
– Men det jag saknar mest från min tid i Umeå är Iksu! Jag har testat flera olika gym i Stockholm, där jag bor nu. Men hur jag än letar och letar hittar jag inget som är lika bra som Iksu!

Stora bloggpriset En studentintervju med Frida Berglund Bloggen Husmusen Bloggen Bokhora

Redaktör: Elin Andersson