Publicerad: 2014-05-22

Umeåelever i skattjakt med Google Glass

NYHET Den 27 maj testar Elvira Paulsson, 13 år, och Axel Lindwall, 15 år, Google Glass i forskningsprojektet #tagga2014. Eleverna ska lösa utmaningar som de får vid vissa platser längst med Umeås rådhusesplanad. De är troligtvis bland de första eleverna i världen som får chans att prova Google Glass på detta sätt.

Projektet leds av Eva Mårell-Olsson, Umeå universitet, en av få personer bosatta i Sverige som valts ut för att testa förhandsexemplar av Google Glass. Dessa glasögon kan både filma omgivningen och projicera information i användarens synfält för att på så sätt förstärka verkligheten.

Syftet med forskningsprojektet är både att utforska hur Google Glass kan användas som stöd i lärsituationer och att erbjuda studenter vid universitetet möjlighet att utveckla verktyg och pedagogiska aktiviteter för Google Glass.

Under promenaden den 27 maj medverkar Elvira Paulsson, 13 år, och Axel Lindwall, 15 år. Utmaningar och problem skickas till glasögonen när eleverna närmar sig ett specifikt område. Genom att lösa dessa utmaningar får eleverna ledtrådar till nästa plats där en ny utmaning eller ledtråd kommer att presenteras.
– Inom projektet utforskar vi hur man kan använda Google Glass i en specifik lärsituation där lärprocessen utformas som en typ av skattjakt eller ”spelifiering”, säger Eva Mårell-Olsson.

Studenterna som utvecklat tekniken för skattjakten kommer från civilingenjörsprogrammet i interaktion och design. Utmaningarna är skapade av studenter från teknisk fysik och industriell ekonomi. Till sin hjälp har de haft tekniskt sakkunniga och mentorer från de tre lokala företagen Algoryx, Dohi Sweden och CGI, som alla utvecklar IT-applikationer.

De ville bara klargöra att ID-studneterna har utvecklat tekniken till brillorna och studenterna vid teknisk fysik och industriell ekonomi har skapat utmaningarna som Elvira och Axel ska lösa.

Dag: Tisdag 27 maj
Tid och plats:Kl 15.00: Promenaden börjar vid stora kulturhuvudstadshjärtat på Rådhusesplanaden
Kl 16.00: Pressträff med möjligheter till intervjuer med de medverkande i Stadshusets restaurang

För ytterligare information, kontakta gärna:

Eva Mårell-Olsson, universitetslektor vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitetTelefon: 090-786 65 32, 070-325 80 32
E-post: eva.marell-olsson@umu.se

Mer information: