Publicerad: 2023-11-22 Uppdaterad: 2023-11-24, 16:45

Umeåetnolog gästade Mittuniversitetet

NYHET Jenny Ingridsdotter, universitetslektor och forskare inom etnologi, gästade ett seminarium vid Mittuniversitetet med fokus på antropocen.

Jenny Ingridsdotter, forskare och universitetslektor i etnolog vid Umeå universitet, har närmat sig begreppet antropocen som ett paraplybegrepp som möjliggör diskussioner om de många maktrelationer som är inbäddade i en antropocentrisk världsbild samt relationer mellan olika arter och föreställningar om kultur/natur.

Seminarium med fokus på antropocen

Den 22 november gästade hon ett seminarium som arrangeras av Mittuniversitetet där hon kommer att berätta om sina erfarenheter från att undervisa i kursen ”Kulturella perspektiv på antropocen som hon utvecklat tillsammans med Sara Bäckström som är doktorand i etnologi vid Umeå universitet. En nyckelfråga för att använda termen, och även för att utveckla kursen, är hur humaniora kan hantera klimatförändringar och miljöfrågor.

Den andra huvudpersonen vid seminariet var Roberta Pichierri, doktorand i politisk filosofi vid Scuola Superiore Sant´Anna di Pisa, Italien. Hon har arbetat med antropocen som en vetenskaplig metafor.

Seminariumet hålls online den 22 november kl. 13:00

Mer information om seminariumet