Publicerad: 2011-05-10

Umeåföreläsningar visas i Kunskapskanalen

NYHET Föreläsningarna från Forskningens dag 2011 i Aula Nordica med temat depressioner kommer att sändas i Kunskapskanalen under rubriken UR Samtiden måndag den 16 maj och tisdag den 17 maj.

Temat för 2011 års upplaga av Forskningens dag, som arrangeras av Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, var Depressioner – vanligare än vi vill tro. Den första upplagan genomfördes söndag 10 april i Sunderbyn och den andra söndag den 17 april i Umeå, som vanligt i Aula Nordica.

Umeåföreläsningarna spelades in av Utbildningsradion och sänds nu i Kunskapskanalen den 16 och 17 maj. Repris lördag 28 maj. Efter sändningen finns föreläsningarna tillgängliga på webben (www.ur.se/play) under fliken UR Samtiden. Någon vecka senare kommer de också att finnas som nedladdningsbara podcast-sändningar på iTunes U under Utbildningsradion/ Samtiden. Föreläsningarna kommer troligen också att gå i repris under sommaren eller senare.

Medverkande Umeåforskare i sändningarna är Lars Jacobsson, psykiatri (16 maj), Arja Lehti, folkhälsovetenskap (16 maj), Rolf Adolfsson, psykiatri (16 maj), Ellinor Salander Renberg, psykiatri (16 maj), Jayanti Chotai, psykiatri (17 maj), Astrid Norberg, omvårdnad (17 maj). Den avslutande diskussionen och frågestunden med Sverker Olosson som programledare sänds den 17 maj.

Webbsändning UR PlayMer om Forskningens dag