Publicerad: 2012-10-09

Umeåforskare bjuder in till Skräckfilmsnatt

NYHET Mellan den 12-19 oktober pågår filmfestivalen Move i Umeå. Som en del av festivalen bjuder Jonas Danielsson, lektor och doktor i skräckfilm vid Umeå universitet, in till Skräckfilmsnatt.

Jonas Danielsson har valt ut fyra filmer till Skräcknatten. Jonas presenterar och visar skräckfilmerna på lördag den 13 oktober mellan 21.30 och till tidig gryning dagen efter i Studion, Folkets hus.

Blodröda filmer

Att Jonas Danielsson kan det här med skräckfilm råder det inga tvivel om. Förutom en doktorsgrad i ämnet var han under sex år föreståndare för Bio Marx i Umeå. Under den tiden höll han också i en återkommande attraktion kallad Blodröd filmfestival.

– Vid Blodröd filmfestival brukade vi visa 10-14 filmer på en helg. Det var djävulskt jobbigt. Vi visade gammal, riktig film. Det handlade dels om att man måste hitta kopiorna, 16 eller 35 mm, dels att man måste hitta vem som hade rättigheterna, något som var nästan omöjligt. Det handlade om ett detektivarbete i nästan ett år på vissa titlar. Under den här tiden var jag ju också föreståndare på Bio Marx, som då var en repertoarbiograf som visade två filmer per kväll.

Spansk skräck

Årets Skräckfilmsnatt har alltså spanskt tema. Något som Jonas uppenbart verkar gilla, samtidigt som han känner sig tvingad att lämna vissa förbehåll:

– Tyvärr blev jag kontaktad väldigt sent av Move, bara tre dagar innan programmet skulle tryckas(!) Det som då dök upp i mitt huvud var att det har ju gått spanska skräckfilmer på bio rätt nyligt, så då kunde jag ju köra det. Sedan ville jag ju ha någon gammal också, så då fick jag leta reda på en sådan.

– Egentligen hade jag velat visa filmer av Jess Franco eller Paul Naschy, riktiga ikoner inom spansk skräck. Från början var ju den spanska skräckscenen mycket en exploitationgenre. Väldigt mycket naket, blod, lite soft-core-aktiga och poetiska filmer. Därför ville jag ta hit typ Vampyros Lesbos (1971) av Jess Franco, bara för att visa hur det såg ut på den tiden. Men det kunde jag alltså inte göra.

– Jag kommer i alla fall att bland annat visa en 1980:talare av Bigas Luna, som heter Anguish. En väldigt konstig film som nånstans speglar den konstnärliga auteurismen som ändå har funnits inom europeisk skräckfilm; att det på nåt sätt ska vara konst och lite intellektuellt, samtidigt som de är obehagliga och blodiga.

Tillbaka till spökhusen

Jonas Danielsson berättar vidare att grejen med spansk skräckfilm idag inte är exploitationgenren, utan att man mer gått tillbaka till att göra ”spökhus-filmer”. Den nya spanska skräckvågen, med filmer som t ex The Others eller Barnhemmet, är en typ av psykologiska skildringar som ofta handlar om gengångare. Exempel på det under festivalen är filmen Rec:

– Det är en modernare zombie-film som handlar om en inbäddad journalist som följer med en brandkår på utryckning till ett hus där det händer konstiga grejor.

Jonas Danielsson

Varför ska man då gå på årets Skräcknatt? Jonas skiner upp och svarar utan att tveka:

– Det är för att det är en upplevelse att sitta tillsammans med andra en hel natt och genomlida den här sortens filmer.

Läs mer om filmerna på Skräckfilmsnatten och filmfestivalen Move på moveumea.se

Redaktör: Per Melander