Publicerad: 2014-02-12

Umeåforskare coachar snowboardlandslaget under OS

NYHET Marius Sommer, doktorand i psykologi vid Umeå universitet och före detta snowboardåkare i norska landslaget, har fått uppdraget av svenska snowboardlandslaget och Sveriges olympiska kommitté att coacha de svenska åkarna under Olympiska spelen.

– En fantastisk kul utmaning och en unik möjlighet att få testa mina metoder, verktyg och erfarenheter på utövare som kommer att utsättas för en extrem situation. Jag kommer att förbereda åkarna mentalt och vägleda dem inför tävlingssituationen som ofta innebär känslor relaterade till nervositet, stress och press, berättar Marius Sommer.

Marius forskning inom prestationspsykologi rör bland annat motorisk kontroll, timing och koordination hos idrottare. Han driver även två forskningsprojekt relaterade till snowboardåkning.
– Jag kommer att jobba med inlärning och att stärka åkarnas färdigheter utifrån aktuella forskningsrön, inte baserat på hur åkarna brukar göra eller hur man vanligtvis gör inom snowboardsporten. Sedan förstärks ju min teoretiska kunskap av erfarenheter från mitt eget idrottande.

Som aktiv var han med i norska snowboardlandslaget mellan åren 1994-2004. Han har pallplaceringar i VM, US Open och Världscupen. Som bäst rankad var han sexa  i världen i halfpipe. Förfrågan om uppdraget fick han från förbundskaptenen för det svenska snowboardlandslaget.
– Han kände till mig som snowboardåkare och hade fått höra att jag också har idrottpsykologisk kompetens. Då jag i princip är ensam i Skandinavien med denna dubbelkompetens blev jag kontaktad.

Fram till OS har Marius ägnat sig åt utvecklingssamtal med åkarna och bistått huvudtränaren Jocke Hammar med att lägga upp effektiva träningsstrategier. Väl i Sotji i Ryssland ligger fokus framförallt på positiv förstärkning, harmoni och att se till att åkarna vill ta för sig och kan njuta av tävlingen.
– Att bestämma innehållet i det mentala arbetet med åkarna är en dynamisk process som växer fram allteftersom jag lär känna åkarnas styrkor och svagheter, och som även beror på vilka erfarenheter åkarna är med om på vägen mot OS, säger Marius Sommer.

Marius Sommer har tidigare medverkat som rådgivare för bland annat IF Björklöven och Luleå HF, för elitdomare i fotboll och ishockey, samt för badmintonspelare, WRC rally team och snowboardåkare.

Foto: Sommer / Hyry

För mer information kontakta:

Marius Sommer, doktorand vid institutionen för psykologi
E-post: marius.sommer@psy.umu.se

Redaktör: Eva Stoianov