Publicerad: 2016-10-04

Umeåforskare dubbelt utnämnd

NYHET Docenten i historia, Per Axelsson, Umeå universitet, har utsetts till ledamot av the UArtic Council och till forskarassistent vid National lnstitute of Demographic and Economic Analysis Faculty of Arts and Social Sciences vid University of Waikato, Nya Zeeland.

Per Axelsson Foto: Elin Berge

Per Axelssons forskning omfattar bland annat historiedemografi, urfolkshälsa och etnicitetsfrågor. Han har sedan tidigare erfarenhet av samarbeten inom olika internationella forskningsprojekt som rör Arktis. Under år 2013-2017 är han utsedd till Wallenberg Academy Fellow.

Per Axelsson är även affilierad till Arcum, Centrum för Åldrande och Demografi (Cedar) och sedan starten medarbetare vid Vaartoe – Centrum för samisk forskning och numer anställd vid  Institutionen för idé- och samhällsstudier, alltsamman vid Umeå universitet.

Kontakt:

Per Axelsson, per.axelsson@umu.se, tel. 090-786 71 95