Publicerad: 2018-12-17

Umeåforskare en av fem som får Starting Grant

NYHET Ronnie Berntsson, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, är en av fem forskare i hela Sverige som får Swedish Foundations Starting Grant 2018.

Text: Ola Nilsson

Ronnie Berntsson får Starting Grant för projektet Structural studies of Gram-positive Type 4 Secretion Systems to understand their role in propagation of antibiotic resistance. Finansieras av Kempestiftelselserna.

Swedish Foundations Starting Grant är ett samarbete mellan fem stiftelser som finansierar forskarna i enlighet med sina respektive stadgar och prioriteringar. De samarbetande finansiärerna är Familjen Erling-Perssons Stiftelse, Kempestiftelserna, Olle Engkvists Stiftelse, Ragnar Söderbergs stiftelse och Riksbankens Jubileumsfond. Ingen ny bedömning av forskningsansökningarna görs; vi förlitar oss på den noggranna process som ERC använder sig av.

De övriga forskarna som får Starting Grant 2018 är:

• Katrin Amann-Winkel, Fysikum, Stockholms universitet, Probing the Glass-Liquid-Liquid-Ice Transitions in Amorphous Water with X-rays. Finansieras av Ragnar Söderbergs stiftelse.
  • Marcus Dahlström, Fysiska institutionen, Lunds universitet Bound Electron Wave packets for Attosecond Resolved Emission. Finansieras av Olle Engkvists Stiftelse.
  • Jenny Mjösberg, Institutionen för medicin Huddinge, Karolinska Institutet, Single-cell analysis of intestinal lymphocytes reveals targets for treatment of inflammatory bowel disease. Finansieras av Familjen Erling-Perssons Stiftelse.
  • Lisa Strömbom, Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet, Pushing the boundaries of peace research – reconceptualizing and measuring agonistic peace.
 Finansieras av Riksbankens Jubileumsfond.

Läs mer om Ronnie Berntssons forskning