Publicerad: 2015-06-16

Umeåforskare får 1,5 miljoner i anslag för studie om hjärnans åldrande

NYHET Kan hjärnans minnesförmåga påverkas av hur vi lever våra liv? Och hur mycket av hjärnans kognitiva förmåga grundas redan i barndomen? Sara Pudas, vid Umeå universitet, får årets stora anslag från Lennart ”Aktiestinsen” Israelssons Stiftelse för att söka svar på de frågorna.

Sara Pudas, vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi vid Umeå universitet, tilldelas 1,5 miljoner kronor från Lennart ”Aktiestinsen” Israelssons Stiftelse Individ och Samhälle år 2015.

Projektet ”Risk and protective factors for cognitive and brain aging – a lifespan perspective” ska öka kunskapen om individuella skillnader i kognitiv förmåga och hjälpa oss att förstå hur åldersrelaterade sjukdomar påverkar hjärnan. Till den kognitiva förmågan räknas bland annat förmågan att minnas, dra slutsatser, använda språk och göra matematiska beräkningar.

”Projektet baseras på unik data, bedrivs i en stark forskningsmiljö av en välmeriterad yngre forskare, och har potential att skapa fördjupande svar på fundamentala frågor kring samarbeten mellan livsstil, hälsa och förändring av kognitiva förmågor under människors levnadslopp”, lyder motiveringen.

Kungl. Vetenskapsakademien utser mottagare av det årliga anslaget, som delas ut vid en ceremoni under akademiens allmänna sammankomst den 9 september 2015.

Läs mer om anslaget

För mer information, kontakta gärna:

Sara PudasTelefon: 090-786 56 21
E-post: sara.pudas@umu.se

Presskontakt vid Kungl. VetenskapsakademienJessica Balksjö NanniniTelefon: 070-673 96 50
E-post: jessica.balksjo@kva.se

Redaktör: Mattias Grundström Mitz