Publicerad: 2010-11-22

Umeåforskare får europeiskt anslag för toppforskning

NYHET Markus Grebe, institutionen för fysiologisk botanik, har i hård konkurrens tilldelats medel inom utlysningen ”Starting Independent Researcher Grant” av Europeiska forskningsrådet. Av totalt över 2800 ansökningar är han en av dem som belönats med det prestigefyllda bidraget.

Det europeiska forskningsrådet, ERC, har nu offentliggjort vilka forskare som varit framgångsrika i årets utdelning av forskningsmedel inom utlysningen Starting Grant 2010 och som uppgår till cirka 580 miljoner euro. Av de 427 lyckliga forskarna är 20 verksamma i Sverige eller vill bedriva sin forskning vid en svensk institution.
För tredje gången delar nu ERC ut forskningsmedel i form av startbidrag sk "Starting Grants" till unga toppforskare — sammanlagt fördelas cirka 580 miljoner euro. Utlysningen av startbidrag vänder sig till forskare som är i början av sin karriär och vill etablera sig som forskningsledare i Europa.

Läs mer på Vinnovas hemsida:

Redaktör: Karin Wikman