Publicerad: 2014-05-26

Umeåforskare får Marie Nissers-stipendium

NYHET Martin Hultman, idéhistoriker, Umeå universitet, har tilldelats Marie Nissers-stipendium från Vattenfalls kulturarvskommitté för en undersökning av genusaspekter i svensk energipolitik.

Fr v Martin Hultman, Svante Färnbo, ordförande för Vattenfalls kulturarvskommitté och Erik Hallberg, Göteborgs Universitet, som fått 30 000 kronor för att dokumentera mötet mellan inflyttade norrlänningar och den halländska landsbygdsbefolkningen.

Martin Hultman, Umeå Universitet och Ann-Sofie Kall, Sveriges Lantbruksuniversitet, får dela på 30 000 kronor för att undersöka genusaspekter i svensk energipolitik.

Den tidigare energi- och miljöministern Birgitta Dahl har sagt att "energiområdet på 1980-talet var ett sällsynt utpräglat machosystem i kvadrat". Detta påstående blir utgångspunkten för Hultman och Kalls studie om genusaspekter.

- Ann-Sofie Kall och jag har båda disputerat inom svensk energipolitik i ett historiskt perspektiv. I denna studie kommer vi att undersöka i vad mån energipolitiken har påverkats av genus under 1980-talet och framåt, säger Martin Hultman.

Marie Nissers stipendium instiftades 2007 för att belöna studier av Vattenfalls eller energibranschens kulturarv i de nordiska länderna. Marie Nisser var professor emerita för industriminnesforskning vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Under 23 år, till och med år 2007, ingick hon i Vattenfalls kulturarvskommitté.

Redaktör: Per Melander