Publicerad: 2006-11-22

Umeåforskare får stöd för internationella projekt

NYHET Två forskare vid Umeå universitet har fått internationella projektanslag i Vetenskapsrådets utlysning Swedish Research Links.

Medhi Ghazinor, Inst. för socialt arbete, och Lars Jacobsson, Inst. för klinisk vetenskap, psykistri, får vardera 350 000 kr totalt för åren 2007 t.o.m. 2009.

Ghazinors projekt heter "Personlighetsutveckling, copingsbeteende och psykisk hälsa hos polisstuderande i Sverige och Sydafrika" och Jacobssons "Komparativ studie om psykisk hälsa i Sverige och Iran med särskilt fokus på suicidalt beteende".

Swedish Research Links syftar till att utveckla samarbeten mellan svenska forskare och forskare i Asien, Mellanöstern, Nordafrika och Sydafrika.

Kontaktuppgifter:

Mehdi Ghazinour, universitetlektor vid Inst. för socialt arbete, tel. 090-786 93 86,
e-post: mehdi.ghazinour@socw.umu.se

Lars Jacobsson, professor och överläkare vid enheten för psykiatri, tel. 090-785 63 13
e-post: lars.jacobsson@psychiat.umu.se

Redaktör: Hans Fällman