Publicerad: 2016-03-15

Umeåforskare i forskningssamarbete med läkemedelsföretag

NYHET Forskare vid Umeå universitet har genom avknoppningsföretaget Lipigon Pharmaceuticals AB inlett ett kommersiellt läkemedelsutvecklingssamarbete med AstraZeneca för att utforska och identifiera kandidater för ett blodfettssänkande läkemedel. För Lipigons del är avtalet värt upp till 110 miljoner dollar i utvecklings- och försäljningsbetalningar.

Igår offentliggjordes ett forskningssamarbete mellan Lipigon Pharmaceuticals och AstraZeneca. Det är det andra forskningssamarbetet mellan Lipigon, ett bolag grundat av forskare inom molekylär fetthantering vid Umeå universitet, och AstraZeneca sedan 2014.

Målet är att identifiera och utveckla läkemedelskandidater som genom att aktivera det fettspjälkande enzymet lipoproteinlipas (LPL) kan användas för att behandla blodfettsrubbningar och kardiovaskulär sjukdom. Ett sådant blodfettsreglerande läkemedel skulle kunna förbättra överviktstillstånd och minska dess kliniska manifestationer såsom kardiovaskulära sjukdomar och typ 2-diabetes.

– Det finns starka kliniska, epidemiologiska och genetiska stöd för att inrikta sig på LPL. Mutationer associerade med förhöjd LPL-aktivitet skyddar mot kardiovaskulär sjukdom, samtidigt som LPL-brist leder till en förhöjd risk att drabbas av förhöjda blodfettsnivåer och kardiovaskulär sjukdom, säger Stefan K Nilsson, VD för Lipigon Pharmaceuticals och forskare vid Institutionen för medicinsk biovetenskap, i ett pressmeddelande.

Mer information om läkemedelsutvecklingssamarbetet finns i Lipigons pressmeddelande.

Redaktör: Daniel Harju