Publicerad: 2012-10-10

Umeåforskare i Svensk idrottsforskning om delaktighet inom idrotten

NYHET I senaste numret av tidningen Svensk idrottsforskning är temat delaktighet där flera forskare från Umeå universitet bidragit med tankar inom aktuell forskning.

En central tanke i svensk idrott är att den ska vara lika öppen för alla, men alla har inte samma möjligheter. Forskningen visar att vissa grupper är mer delaktiga än andra. Val av idrott, aktivitet och möjligheter till att få förtroendeuppdrag i en styrelse påverkas av t.ex. kön, etnicitet, ekonomiska förutsättningar, sexuell läggning och föräldrars utbildningsnivå.

Temanumret "Delaktighet" ger en bild av vad forskningen säger om skillnaderna för möjligheterna till delaktighet. Kim Wikman och Josef Fahlén, båda forskare vid pedagogiska institutionen, Umeå universitet, skriver om jämställdhet och jämlikhet genom Idrottslyftet och spontanidrott för att försöka nå nya ungdomsgrupper.

Läs mer i Svensk idrottsforskning

Redaktör: Anna Svanbeck