Publicerad: 2017-07-25

Umeåforskare med på forskningsskepp i Östersjön

NYHET Nio forskningsteam från Tyskland, Sverige, Estland, Finland, Lettland och Polen kommer under sommaren att delta på segelskeppet Thor Heyerdahl för ett gemensamt forskningsutbyte. Från Umeå universitet deltar Martin Berggren, professor vid Institutionen för datavetenskap.

– Jag är inbjuden att delta på en forskningsresa med segelbåten Thor Heyerdahl på sträckan Riga – Helsingfors — Tallin tillsammans med andra forskare från Tyskland och länder kring Östersjön, berättar Martin Berggren, professor vid Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet.

Det är Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) som arrangerar resan.

FAU är ett erkänt kompetenscenter för innovation och internationell forskning och har utformat initiativet "Science Sets Sail" kring sina viktiga forskningsämnen. Målet med seglatsen är att forskarna ska få möjlighet att dela med sig av nya erfarenheter samtidigt som tvärvetenskaplig forskning om teman som är kritiska för vår värld idag kan stärkas.

– Jag är verkligen glad över de nya vetenskapliga horisonter som Science Sets Sail gör det möjligt för oss att nå, för att förändra världen, säger professor Joachim Hornegger, FAU: s president.

– Jag tror att Science Sets Sail-resan kommer att stödja oss för att bygga starka och engagerade team av internationella forskare kring den viktiga skandinaviska och baltiska regionen, fortsätter han.

Redaktör: Mikael Hansson