Publicerad: 2017-03-01

Umeåforskare medverkar i unikt vetenskapligt råd

NYHET Piteå kommun har sjösatt ett utbildningsvetenskapligt råd som är unikt i Sverigemed uppdrag att verka för forskning i skolan med utgångspunkt i lärarnas frågor. Kristina Hansson som leder rådet doktorerade vid Umeå universitet 2014.

Kristina Hansson
– Det är väldigt roligt att vi är igång. Det här rådet är unikt i Sverige och kommer att fungera som en arena för samverkan mellan forskare och lärare, säger Kristina Hansson.

Två av ledamöterna i rådet är pedagogikforskaren Per-Olof Erixon och Mats Danell, forskare vid Centrum för skolledarutbildning, båda Umeå universitet.

– Jag är imponerad av Piteå kommun som ligger långt framme när det gäller skolutveckling. Det är därför inte förvånande att landets första vetenskapliga råd i skolan blir i just Piteå, säger Per-Olof Erixson.

Piteå Utbildningsvetenskapliga råd kommer att träffas 3-4 gånger per läsår och protokollen publiceras på pitea.se under Forskning och utveckling.

Läs tidigare nyhet om Kristina Hanssons doktorsavhandling på umu.se

Läs tidigare nyhet om ”Lärarhögskolan agerar för en skola på vetenskaplig grund” på umu.se

Redaktör: Per Melander