Publicerad: 2016-11-24

Umeåforskare ny ledamot i VR-råd

NYHET Stefan Gelfgren, docent i religionssociologi och föreståndare för Humlab, Umeå universitet, har valts in i Vetenskapsrådets råd för forskningens infrastrukturer.

Stefan Gelfgren Foto: Per Melander, Umu

Fem nya ledamöter har fått förordnanden för perioden 1 januari 2017 - 31 december 2019 och sju ledamöter har fått förnyat förordnande. Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI) består av tretton ledamöter, varav nio forskare som representerar olika vetenskapliga inriktningar.

Rådet för forskningens infrastrukturer vid Vetenskapsrådet verkar för att infrastruktur för svensk forskning av högsta vetenskapliga kvalitet byggs upp och används.

Stefan Gelfgren arbetar för närvarande som föreståndare för HUMlab, och är docent i religionssociologi. Hans akademiska bakgrund har han inom idéhistoria, och han disputerade 2003 på avhandlingen Ett utvalt släkte: Väckelse och sekularisering - Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen 1856-1910.

Han har också en MPhil-examen från University of Birmingham, Storbritannien (programmet History of Christianity), och därtill en högskoleexamen som byggnadsingenjör. Nu arbetar han emellertid med mer nutida företeelser som i stora drag handlar om religion på nätet.

Läs mer på vr.se

Kontakt: