Publicerad: 2019-01-31

Umeåforskare på topplista över framtidens biokemister

NYHET Professor Yaowen Wu har utsetts till framtidens forskare inom biokemi i American Chemical Societys prestigefyllda tidskrift Biochemistry. Totalt 34 utvalda forskare i sin tidiga karriär inom biokemi från hela världen presenterades i årets första nummer.

Text: Ingrid Söderbergh

Gemensamt för de 34 forskarna är att de är erkända för forskning som överskrider de traditionella ämnesgränserna och för att ta sig an utmaningar som verkade omöjliga för bara decennier sedan.

– Det är en stor ära för mig att bli utvald att representera biokemins framtid. Biokemiområdet genomgått stora förändringar under de senaste decennierna. De framväxande problemen i världen kräver nya och innovativa idéer som går utöver våra traditionella forskningsfält. Synergin mellan kemi och biologi har fortlöpande växt allt eftersom forskare hanterar alltmer komplexa problem. Jag är glad att kunna bidra till dessa fascinerande framsteg, säger Yaowen Wu, professor i biokemi vid Umeå universitet.

Yaowen Wus forskning handlar om att undersöka biologiska processer med kemiska verktyg. För att förstå molekylära mekanismer är förmågan att visualisera och modulera dessa reaktioner av betydelse. Yaowen Wu har utvecklat nya kemiska verktyg såsom proteinkemisk modifiering, kemisk och kemo-optogenetik.

Med de kemiska verktygen utforskar Yaowen Wu hur mekanismerna kring membrantransport och autofagi fungerar på djupet. Autofagi är en process för nedbrytning och återvinning av cellens egna utslitna beståndsdelar, till exempel proteiner och organeller. Problemen uppstår när det blir något fel på den fysiologiska processen. Det kan bidra till olika sjukdomar, exempelvis cancer, Parkinsons och alzheimers samt patogeninfektioner.

Läs mer om de utvalda forskarna i tidskriften Biochemistry

Text: Ingrid Söderbergh

Biografi:

Yaowen Wu föddes 1980 i Kina. Han har en kandidatexamen i kemi från Sun Yat-sen University 2001 och en masterexamen i organisk kemi från Tsinghua University 2004 i Kina. Efter examen som Dr Rer. nat. (2008) vid TU Dortmund och Max Planck-institutet för molekylär fysiologi och en postdoktoral studie i cellbiologi vid Kings College London, har han varit ledare för en Otto Hahn grupp vid Max Planck-institutet i Dortmund sedan 2010. Från och med 2012 är han gruppledare vid Chemical Genomics Centre på Max Planck i Dortmund. 2017 blev Yaowen utsedd till Wallenberg Academy fellow vid Umeå universitet.

Pressfoto

För mer information, kontakta gärna:

Yaowen Wu