Publicerad: 2005-12-20

Umeåforskare publicerar första bilden av enzym som kopierar arvsmassan i högre organismer

NYHET Den första modellen av hur enzymet DNA-polymeras epsilon kopierar cellers arvsmassa publiceras nu i Nature Structural and Molecular Biology av forskare vid Umeå universitet i samarbete med en grupp vid Scripps Research Institute i USA.

Det är Erik Johansson vid Inst. för medicinsk kemi och biofysik som tillsammans med doktoranderna Nasim Sabouri och Olga Chilkova medverkar i denna publicering, som också kommer att avsätta sig på tidskriftens förstasida i form av en bild som beskriver upptäckten. Den mänskliga arvsmassan har tidigare kartlagts, liksom arvsmassan hos allt fler andra organismer. Däremot saknas kunskap om hur arvsmassan kan kopieras och repareras så effektivt och exakt. Vid dessa processer deltar alltid ett s.k. DNA-polymeras, ett enzym som utför själva syntesen, nybildningen, av arvsmassa.

DNA-polymeras epsilon ansvarar för en stor del av denna syntes hos högre organismer och gör det med mycket hög noggrannhet. I artikeln beskrivs proteinets tredimensionella struktur, vilket avslöjar att enzymet består av två områden, domäner, med olika funktioner. I ena änden av enzymet finns förmågan att syntetisera ny arvsmassa. I andra änden av enzymet har forskargrupperna upptäckt en struktur som bidrar till att hålla fast enzymet vid arvsmassan när en ny kopia ska syntetiseras.

Denna information om hur enzymet DNA-polymeras epsilon är uppbyggt kommer att bidra till kunskapen om dess funktion inne i cellen. Detta ger i sin tur en ökad förståelse för hur arvsmassan hos en cell kopieras. Artikeln finns att läsa på www.nature.com/nsmb: "Structure of Saccharomyces cerevisiae DNA polymerase epsilon by cryo electron microscopy" Asturias, F.J., Cheung, I., Sabouri, N., Chilkova, O., Wepplo, D., and Johansson, E.

Erik Johanssons forskning beskrivs närmare på Plussidan: www.info.umu.se/plussidan/Plusprojektsida.aspx?id=29