Publicerad: 2017-10-02

Umeåforskare släpper boken Kvinnor och träning

NYHET På fredagen den 6 oktober släpps boken Kvinnor och träning, skriven av Lisbeth Wikström-Frisén, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, och Anna Nordström, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin. Båda författarna är forskare inom Idrottshögskolans nätverk.

Kvinnor och träning beskriver särskilt hur kvinnor kan optimera sin träning för en hälsosam prestationsutveckling utan att riskera kvinnospecifika hälsorisker eller idrottsskador. Författarna ger utifrån den senaste forskningen praktiska råd om hur träningen kan läggas upp, oavsett om syftet är att må bättre eller prestera bättre. Områden som menstruation, p-piller och graviditet tas upp specifikt.

Läs mer om den bakomliggande forskningen

Under boksläppet sker föreläsningar av båda författarna samt en paneldiskussion med titeln "Mensens tabu inom idrotten". I paneldiskussionen ingår bland andra Elbert Karlsson, som är verksamhetsledare för Elitskidcentrum (ESC) vid Idrottshögskolan.

13.00 – IKSU hälsar välkommen
13.10 – SISU Idrottsböcker om konceptet med träningshäftena samt om Kvinnor & Träning
13.20 – Anna Nordström om att undvika skador vid träning samt träning vid graviditet
13.30 – Lisbeth Wikström-Frisén om fysiska förutsättningar & träning i relation till menscykeln
13.40 – Mingel & frågor till föreläsarna
14.00 – Paneldiskussion ”Mensens tabu inom idrotten”
14.30 – Frågor från publiken, mingel & boksignering

Under boksläppet bjuds det på dryck, tilltugg och mingel samt utlottning av signerade böcker. Eventet är gratis men OSA helst innan 4 oktober på bokaeventet@gmail.com

Arrangörer: SISU Idrottsböcker, Livsmedicin, Idrottshögskolan vid Umeå universitet och IKSU.

Foto: Andreas Nilsson

Redaktör: Daniel Harju