Publicerad: 2017-12-01

Umeåforskare talar om demens på Silvia Master Academy Day

NYHET Den 30 november anordnade Stiftelsen Silviahemmet, för tredje året i rad, Silvia Master Academy Day. Bland de forskare som bjudits in att föreläsa fanns Astrid Norberg och Erik Rosendahl från Umeå universitet.

Astrid Norberg
Foto: Yanan Li, Silviahemmet

Till årets Silvia Master Academy Day hade Stiftelsen Silviahemmet bjudit in läkare, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter som gått magisterutbildning vid Silviahemmet, samt representanter från Sophiahemmet Högskola och Karolinska Institutet, för att utbyta erfarenheter och lära mer om demenssjukdom.

Drottning Silvia och Erik Rosendahl Foto: Yanan Li, Silviahemmet

Astrid Norberg, som är professor emerita i omvårdnad vid Institutionen för omvårdnad, höll en föreläsning med titeln “How personnel and family members can help the persons with dementia preserve their sense of self, the need of improving  the palliative care for these persons and the need of leadership close to both the persons with dementia and  their caregivers.”

Erik Rosendahl, som är professor i fysioterapi vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, enheten för Fysioterapi, höll en föreläsning med titeln ”Physical activity for people with dementia”.

Den tredje föreläsaren var Anna Brorsson, som är universitetsadjunkt vid Karolinska Institutet.

Läs mer om Silviahemmet på stiftelsens hemsida

Redaktör: Daniel Harju