Publicerad: 2013-02-25

Umeåforskare utsedd till årets Zornstipendiat

NYHET Anna Sténs, historieforskare vid Umeå universitet och verksam inom bland annat forskningsprojektet Future Forests, har av Sverige-Amerika Stiftelsen utsetts till årets Zornstipendiat.

Anna Sténs

Anna Sténs tilldelas 200 000 kr ur Anders Zorns stipendiefond för att vistas vid Dept. of Geography, University of British Columbia, Vancouver och Dept. of History, McMaster University, Hamilton, Kanada. Där ska hon under 6 månader, och inom skogsforskningsprojektet Future Forests hägn, studera hur sociala och estetiska värden definieras och tas till vara i modernt, produktivt skogsbruk.

Stipendiet kommer att delas ut av Kronprinsessan Victoria vid stiftelsens årsmöte på Kanadensiska ambassaden i Stockholm den 18 april.

Läs tidigare nyhet om Anna Sténs forskning på umu.se

Anna Sténs håller även föredrag vid Umeå universitets vetenskapslunch på Kafé Station torsdag 28 februari kl 12.15 under rubriken Allemansrätten – 100 år av debatt.

Kontaktuppgifter: Anna Sténs
anna.stens@historia.umu.se, tel. +46 90 786 54 13