Publicerad: 2014-09-04

Umeåforskare vill se mer miljörättvisa

NYHET Idé- och miljöhistorikern Martin Hultman, Umeå universitet, skriver i ett debattinlägg i Västerbotttens Kuriren att om miljöfrågorna var prioriterade borde miljörättvisa vara lika självklart som att skolpengen går till undervisning.

Ur artikeln: "Begreppet miljörättvisa har haft svårt att få genomslag i Sverige på grund av vår självbild av obetydlig korruption, jämlikhet och miljöhänsyn. I kölvattnet av bland annat Northland Resources där en minister ägde aktier, näringsministern Olofsson var stolt över mycket gott samarbete mellan gruvbolaget, kommunen, myndigheterna och regeringen samt att gruvpositiva kommunpolitiker och länsråd i Gränsälvskommissionen själva beslutade om miljötillståndet; ifrågasätts nu denna självbild av fler och fler."

Läs hela artikeln på vk.se

Redaktör: Per Melander