Publicerad: 2016-05-31

Umeåfysiker till Sverigefinal i Venture cup med smart telefon-diagnostik

NYHET Efter att 1500 entreprenörer och 1000 idéer tävlat i Venture Cup under året, är det snart dags för nationell final. Tolv team från landets alla hörn har tagits fram däribland ett forskarteam från Umeå universitet. På Sverigefinalen den 9 juni gör de upp om hundra tusentals kronor i prispengar och den ärofyllda titeln Sveriges Nästa Tillväxtföretag. Inför årets Sverigefinal får dessutom allmänheten vara med och säga sitt.

Glada fysikerna John Berge, Thomas Wågberg & Xueen Jia har nått finalen. Teamet har koppling till Umeå universitet. Foto: Venture Cup

Finalisterna från Norra Sverige visar upp en salig blandning av idéer inom vitt skilda branscher. Den gemensamma nämnaren är de starka teamen som står bakom affärsidéerna. En idé som imponerat på juryn är Umeåforskarnas Smartphone Diagnostic Biochip som är ett innovativt verktyg som ger detaljerad data om en människas eller djurs hälsotillstånd på molekylär nivå.

– Vi är väldigt stolta över finalplatsen. Vad som gör vår idé unik är att vi kombinerar smartphone och nanoteknik och tagit fram en produkt som kan användas hemma. Det är bekvämt och sparar mycket tid och dessutom ger produkten ett mer exakt resultat än dagens tester. I framtiden kommer alla ha en smartphone och vi tror att sjukvården kan dra nytta av det, säger Xueen Jia, fysiker och en av forskarna bakom Smartphone Diagnostic Biochip.

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för affärsidéer. Under den gångna hösten och våren har 32 regionala vinnare utsetts på tävlingens regionfinaler. Nu har Venture Cups expertjury utsett tolv av dem som därmed får chansen att tävla på Sverigefinalen i Göteborg.

– Jag är som vanligt oerhört imponerad av alla de tävlande. Jag ser fram emot att se vilka juryn tar fram som vinnare i år, det kommer vara ett tufft jobb! Säger Julia Selander, VD för Venture Cup.

Bland finalisterna ser vi exempel på affärsidéer inom alla typer av områden och vinnare utses i Venture Cups fyra kategorier – Människa & Samhälle, Life Science & Teknik, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media. Alla kategorivinnare belönas med 20 000 kronor var och ett års mentorskap av SEB. Av kategorivinnarna utses därefter en totalvinnare som går hem med sammanlagt 150 000 kr samt konsulttjänster från McKinsey & Company.

Den handplockade Sverigejuryn består av en blandning av Sveriges bästa entreprenörer och experter inom olika branscher. Det är dock inte enbart juryns intresse som teamen behöver locka till sig. I dag inleds nämligen även Venture Cup Crowd Award. Detta år låter man allmänheten rösta fram sin favorit.

Venture Cups Sverigefinal äger rum den 9 juni på Trädgår’n i Göteborg. Då utses fyra kategorivinnare samt en totalvinnare.

Om Smartphone Diagnostic Biochip:

Entreprenörer: John Berge, Thomas Wågberg & Xueen Jia

Smartphone Diagnostic Biochip (SDB) is a remote body fluid monitoring platform by which you can easily access detailed information about the health status of humans or animals at molecular level, cloud manage the health data, empowering your doctor or the veterinarian to remotely monitor and improve the care by an optimization of the treatment. It is a revolutionary health monitoring and diagnostic device based on microfluidics and nanotechnology, simple to use, high sensitive, low cost and mobile compatible.

Mer information om Venture Cup:

www.venturecup.se/sverigefinalen

Frågor om finalisterna från Region Nord, kontakta gärna:

Frida Hagdahl, Marknads- & Evenemangsansvarig, Venture Cup Nord
E-post: frida.hagdahl@venturecup.se