Publicerad: 2015-11-05

Umeågalan hyllar Umeå universitets bidrag till entreprenörs-Umeå

NYHET Vid Umeågalan 2015 den 5 november uppmärksammades Umeå universitets 50-årsjubileum bland annat genom att vicerektor Agneta Marell lyfte de universitetsknutna inkubatorer som har hjälpt universitetets forskare och studenter att förverkliga sina entreprenörsdrömmar.

Ett axplock av universitetets avknoppningsföretag bjöds upp på scenen. En av de som startat företag genom Uminova och som uppmärksammades var Johanna Björklund, en av grundarna av Codemill, som gav rådet till anställda som vill förverkliga sina drömmar att börja i liten skala, men att satsa stort och ta hjälp av en inkubator.

Upp på scenen bjöds även Lars Stenlund, vd för Vitec som med glimten i ögat tilldelades ett pris som endast delas ut vart femtionde år, nämligen Årets seniora avknoppningspris från Umeå universitet för att hylla ett numera börsnoterat företag som ändå trotsigt och bestämt behåller sitt huvudkontor i Umeå.

Publiken vid galan fick se en magisk filmatisering av spelet Unravel som vunnit hela 12 priser vid internationella E3-galan ­– den största galan inom spelbranschen. Jacob Marklund, teknisk chef på Unravelgame beskrev hur det lilla Umeåföretagets spel nu känns igen bland branschfolk över hela världen tack vare sin unika så kallade garnfysik som spelet baseras på.

Foto på Azita Shariati.
Sveriges mäktigaste kvinna, Azita Shariati, talade om mångfald vid Umeågalan. Foto: Lisa Erlandsson

Azita Shariati, ursprungligen från Iran, nu vd för Sodexo AB och utsedd till Sveriges mäktigaste kvinna, talade om vikten av att ha ett öppet sinne och att se förbi egna fördomar och hinder. Hon beskrev hemlandet Iran som ett samhälle där samhällsklyftorna är stora, vilket har förändrat Azita Shariatis syn på mångfald. Mångfald är en avgörande faktor för Sveriges framväxt på samhälls- och företagarnivå och erbjuder möjligheter som Sverige bör dra nytta av.

– Sverige har inte råd att stänga ute kompetens med en åldrande befolkning, ett större globalt tänk och en politik som korsar gränserna, påpekade Azita Shariati.

Umeågalan 2015 har temat ”Tänk nytt” och under den parollen bjöds 50 VIP-gäster in i form av studenter från Umeå universitet med starka drömmar om entreprenörskap. En av dessa var Melanie Garcia Martinez, student vid Handelshögskolan och ordförande för föreningen AIESEC som strävar efter att utveckla ledarskap i unga människor.

– Det är en spännande möjlighet att vi studenter får chansen att delta vid Umeågalan för att bli inspirerade och inspirera andra studenter att vilja starta eget och att inte vara rädd för att gå sin egen väg, sa Melanie Garcia Martinez.

Foto på Percy Barnevik.
Percy Barnevik talade om ledarskap vid Umeågalan. Foto: Ulrika Bergfors Kriström

Årets avslutande talare vid akt 1 var Percy Barnevik, tidigare vd för bland annat Astra Zeneca, Skanska och Wallenberg-gruppen, som tog till orda om ledarskap utifrån sin bok ”Ledarskap – 200 råd”. Percy Barnevik är en mycket erfaren man som genom anekdoter och en stor portion humor gjorde intryck på sin publik med hjälp av råd för effektivt och lyckat ledarskap. Barneviks beskrev också sitt viktigaste och sista projekt – Hand in Hand Sweden genom vilket han har skänkt 600 miljoner av sin pension direkt till bistånd för att bekämpa fattigdom genom företagande.

Vid akt 2 under kvällen delas fler priser ut och entreprenörer får chansen att fortsätta nätverka och skapa kontakter för att gemensamt skapa ett ännu bättre Umeå.

Läs mer om Umeågalan

Redaktör: Anna Lawrence