Publicerad: 2012-10-17

Umeåhistoriker om fotbollens amasoner på Umeå Folkets Hus 17 oktober

NYHET Historikern Jonny Hjelm föreläser och samtalar om damfotbollens historia på Umeå Folkets hus i samband med MOVE filmfestival.

Fotbollens amasoner - Damfotbollens historia

Jonny Hjelm är professor i historia vid Umeå Universitet. Han har bland annat forskat om Svensk damfotboll och gav 2004 ut boken ”Amasoner på planen. Svensk damfotboll 1965-1980” (Borea Bokförlag). Här behandlas den svenska damfotbollens framväxt. Fem föreningar och distrikt står i
centrum: Djurgårdens IF (Stockholms FF), Jitex BK (Göteborgs FF), Öxabäcks IF (Västergötlands FF), Sandåkerns SK (Västerbottens FF) och IFK Malmö (Skånes FF). Denna onsdagskväll talar han om damfotbollens framväxt.

Arrangemanget är en del av MOVE filmfestival 2012 vilken arrangeras av Folkets Bio Umeå och genomförs i samarbete med Film i Västerbotten och Mediacenter. MOVE arrangeras på uppdrag av Umeå Kommun.

Tid: Onsdag 17 oktober, 18.30
Plats: Pub Freja Umeå Folkets Hus

Läs mer: http://www.moveumea.se/forelasningar/forelasare/

Kontakt