Publicerad: 2022-11-30 Uppdaterad: 2023-06-14, 12:55

Umeåkemist får förnyat som Wallenberg Academy Fellow

NYHET Yaowen Wu, professor i biokemi och föreståndare för UCMR, får finansiering till sin forskning om cellens förmåga till återvinning – autofagi – med ytterligare en femårsperiod som Wallenberg Academy Fellow.

Forskare behöver tid för att göra nya upptäckter.

– Jag är hedrad över att få Wallenberg Academy Fellows förlängningsbidrag. Forskare behöver tid för att göra nya upptäckter. Tack vare det långsiktiga stödet från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse och Umeå universitet har jag nu pengar och tid att bedriva nyfikenhetsdriven vetenskaplig forskning, säger Yaowen Wu, professor vid Kemiska institutionen och föreståndare  för Umeå Centrum för Mikrobiell Forskning, UCMR, vid Umeå universitet.

Yaowen Wu driver projektet Probing autophagy by novel chemo-optogenetic approaches. Han blev 2016 utvald som Wallenberg Academy Fellow, vilket innebar fem års finansiering av forskningen. Nu får han ytterligare en femårsperiod som förlängningsanslag, och får alltså totalt tio års forskning finansierad av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Kvitto på viktig forskning

Totalt är det bara 14 forskare i Sverige som i år har fått en sådan förlängning. Att höra till den skaran innebär ett kvitto på att man bedriver viktig forskning av hög kvalitet.

Yaowen Wu har utvecklat nya kemiska verktyg såsom proteinkemisk modifiering, kemisk och kemo-optogenetik. Med de kemiska verktygen utforskar Yaowen Wu hur mekanismerna kring membrantransport och autofagi fungerar på djupet. Autofagi är en process för nedbrytning och återvinning av cellens egna utslitna beståndsdelar, till exempel proteiner och organeller. Problemen uppstår när det blir något fel på den fysiologiska processen. Det kan bidra till olika sjukdomar, exempelvis cancer, Parkinsons och Alzheimers sjukdom samt patogeninfektioner.

– Under de kommande fem åren kommer jag att fokusera på att förstå molekylära mekanismer för kanoniska och icke-kanoniska autofagiprocesser och utveckling av nya kemo-optogenetiska verktyg för att tackla dessa problem. Jag hoppas att några av våra resultat kan bana ett nytt sätt för precisionsbehandling.

Mer läsning och kort film:

Läs en artikel om Yaowen Wu och hans forskning på KAWs hemsida (från 2019)

Se en kort film: “Yaowen Wu – Professor i biokemi med inriktning mot syntetisk proteinkemi”

Biografi

Yaowen Wu, född 1980 i Kina, har examina i kemi och organisk kemi från Sun Yat-sen University respektive Tsinghua University i Kina. Efter doktorsexamen i naturvetenskap vid TU Dortmund och Max PlanckInstitutet för molekylär fysiologi i Tyskland samt postdoktorala studier vid King’s College London i Storbritannien, har han lett en Otto Hahn-grupp vid Max Planck Institutet i Dortmund sedan 2010.  Sedan 2012 har han varit gruppledare vid Chemical Genomics Centre på Max Planck Society.

2016 blev Yaowen Wu utsedd till Wallenberg Academy Fellow vid Umeå universitet. 2018 blev han professor i biokemi vid Kemiska institutionen. 2020 blev han föreståndare för Umeå Centrum för Mikrobiell Forskning.

Om Wallenberg Academy Fellows:

Wallenberg Academy Fellows är den största privata satsningen på unga forskare i Sverige. Förutom att ge de främsta unga forskarna långsiktiga resurser, som innebär att de kan koncentrera sig på sin forskning, bidrar programmet till en ökad internationalisering av den svenska forskningsmiljön.

Programmet inrättades av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse i nära samarbete med fem kungliga akademier och 16 svenska universitet 2012. Universiteten nominerar forskare till programmet, akademierna utvärderar kandidaterna och presenterar de mest lovande forskarna för Stiftelsen, som sedan gör det slutliga urvalet. Därefter tar universiteten ett långsiktigt ansvar för de utvalda forskarnas verksamhet.  Efter den första periodens slut har forskarna möjlighet att söka stöd till ytterligare fem års finansiering.

Läs mer om Wallenberg Academy Fellows Prolongation grants 2022