Publicerad: 2019-03-04 Uppdaterad: 2022-12-01, 09:30

Biologiska processer undersöks med kemiska verktyg

PORTRÄTT Kemiska reaktioner är grunden för alla levande biologiska system. För att förstå molekylära mekanismer är förmågan att visualisera och modulera dessa reaktioner av betydelse. Yaowen Wu har i sin forskning utvecklat nya kemiska verktyg såsom proteinkemisk modifiering, kemisk och kemo-optogenetik.

Med de kemiska verktygen utforskar Yaowen Wu, professor i biokem med inriktning mot syntetisk proteinkemi,  hur mekanismerna kring membrantransport och autofagi fungerar på djupet. Autofagi är en process för nedbrytning och återvinning av cellens egna utslitna beståndsdelar, till exempel proteiner och organeller. Problemen uppstår när det blir något fel på den fysiologiska processen. Det kan bidra till olika sjukdomar, exempelvis cancer, Parkinsons och Alzheimers sjukdom samt patogeninfektioner.

Yaowen Wus forskning visar på värdet av kemiska verktyg som kan göra det möjligt att avslöja nya mekanismer i biologiska system, underlätta diagnos och behandling av sjukdomar.

Om Yaowen Wus forskning

Biografi

Yaowen Wu, född 1980 i Kina, har examina i kemi och organisk kemi från Sun Yat-sen University respektive Tsinghua University i Kina. Efter doktorsexamen i naturvetenskap vid TU Dortmund och Max Planck Institutet för molekylär fysiologi i Tyskland samt postdoktorala studier vid King’s College London i Storbritannien, har han lett en Otto Hahn-grupp vid Max Planck Institutet i Dortmund sedan 2010.  Sedan 2012 har han varit gruppledare vid Chemical Genomics Centre på Max Planck Society.

2016 blev Yaowen Wu utsedd till Wallenberg Academy Fellow vid Umeå universitet. 2018 blev han professor i biokemi vid Kemiska institutionen. 2020 blev han föreståndare för Umeå Centrum för Mikrobiell Forskning. UCMR.

Läs mer om eller kontakta Yaowen Wu