Publicerad: 2009-04-03

Umeålag vidare till semi i Teknik-SM

NYHET Laget Spockatron, bestående av tre tekniska fysiker på Tekniska högskolan, Umeå universitet, har gått vidare till semifinalen i Teknik-SM den 24 april.

Det är Eiliv Hägg, Linus Jundén och Erik Spaak, som alla läser tredje året på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik som tagit sig vidare i tävlingen. Rekordmånga lag, 175  stycken på 21 tekniska högskolor och universitet runt om i landet, deltog och nio lag har nu gått vidare.

Frågorna är utformade så att studenter från olika tekniska och naturvetenskapliga utbildningar ska kunna tävla mot varandra. I Teknik-SM får de tävlande från olika utbildningar och lärosäten möjlighet att mötas i en prestigeladdad kamp.

Efter semifinalen gör tre lag upp om segern i finalen, den 7 maj i Stockholm. Segrarna får en resa till Kina. Finalen blir en av flera aktiviteter under Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer anordnar 6-8 maj på Kulturhuset och Sergels Torg för att stimulera teknikintresset bland de unga.

Läs mer på Sveriges ingenjörers hemsida http://sverigesingenjorer.se/IngWeb/Start/press/pressmeddelanden/p_2009_04_02.htm

Redaktör: Karin Wikman