Publicerad: 2008-02-11

Umeåprofessor blir hedersdoktor i Finland

NYHET Professor Karl-Gustaf Löfgren, institutionen för nationalekonomi, har utsetts till hedersdoktor vid Helsingfors universitet.

Det är fakulteten för jordbruks- och skogsvetenskap (Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten) vid Helsingfors universitet som utsett Karl-Gustaf Löfgren till ny hedersdoktor. Promoveringen äger rum den 6 juni.

– I mina unga år hade jag nog tackat nej, men när man blir gammal blir man inte bara religiös utan också hedrad.

Karl-Gustaf Löfgren doktorerade i nationalekonomi 1977, blev professor i skogsekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet år 1979, och professor i nationalekonomi vid Umeå universitet år 1988. Han har varit både dekanus och prodekanus vid den samhällsvetenskapliga fakulteten i Umeå. Under tolv år var han också medlem av Kungliga Vetenskapsakademiens ekonomipriskommitté, som utser Nobelpristagare i ekonomi.

Karl-Gustaf Löfgrens forskning har berört många områden av nationalekonomin. Under de senaste tio åren har han huvudsakligen sysslat med ekonomisk tillväxt och välfärdsmätningar. Avsikten har bland annat varit att utarbeta de teoretiska grunderna för så kallade gröna nationalräkenskaper och uthållig utveckling.

För mer information, kontakta: Karl-Gustaf Löfgren, institutionen för nationalekonomi, Umeå universitet, Tel: 090-786 58 43, e-post: karl-gustaf.lofgren@econ.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson