Publicerad: 2012-11-09

Umeåprofessor deltar i Regeringskansliets idrottsseminarium

NYHET Onsdagen den 24 oktober bjöd idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth in representanter från forsknings- och idrottsområdet för att diskutera hälsorisker inom barn- och ungdomsidrotten. Peter Hassmén, professor i idrottspsykologi och föreståndare för Umeå centrum för idrottsvetenskap, var en av de inbjudna.

- Barn- och ungdomsidrotten står för mycket positivt och bidrar till långsiktig hälsa och välbefinnande. Samtidigt finns det problem och risker som måste uppmärksammas inom idrottsrörelsen. Jag tänker exempelvis på att många idrottande barn och ungdomar drabbas av skador (akuta och överbelastningsskador).

- Konsekvenserna av tidig utslagning, sexuella övergrepp, ätstörningar och överträningssyndrom har också uppmärksammats allt mer på senare tid och fordrar krafttag av såväl ansvarig myndighet som idrottsrörelsen.

- Det är därför glädjande att idrottsministern i samarbete med Riksidrottsförbundet dels uppmärksammar riskerna, dels inleder ett arbete för att komma till rätta med dem, säger Peter Hassmén.

Mer om Regeringskansliets idrottseminarium om hälsorisker i barn- och ungdomsidrotten

Redaktör: Anna Svanbeck